ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Ziołolecznictwo

4 Kluczowe korzyści Kava-Kava: dawkowanie i bezpieczeństwo

Kava to roślina lecznicza o długiej historii stosowania jako naturalny środek przeciwlękowy.

W tym artykule przyjrzymy się korzyściom zdrowotnym Kava, jej bezpieczeństwu i historii.

Czym jest Kava-kava?

Kava to długowieczna roślina wieloletnia pochodząca z wysp na Oceanie Spokojnym.

Łacińska nazwa tego zioła to Piper methysticum. Nazywana jest również kava-kava lub po prostu kava.

Przez tysiące lat kava była powszechnie używana jako tradycyjny symboliczny napój wśród mieszkańców wysp Pacyfiku podczas rytuałów i spotkań towarzyskich.

Napój ten był wytwarzany poprzez mielenie korzeni kava na pastę. Tradycyjnie robiono to poprzez żucie korzeni i wypluwanie ich. Obecnie zazwyczaj robi się to ręcznie.

Następnie drobna pasta jest łączona z wodą, odcedzana i spożywana.

W całej Europie i Ameryce jest stosowany w leczeniu zaburzeń lękowych i zaburzeń snu, wspomaganiu funkcji mózgu i może mieć właściwości przeciwnowotworowe.

Aktywne fitochemikalia w tym ziole nazywane są „kawalaktonami” i stanowią 3-20% masy korzenia rośliny.

Korzyści zdrowotne Kava-kava:

Poniżej znajdują się najważniejsze potwierdzone badaniami korzyści kava dla zdrowia.

1. Może poprawić sen

Badania pokazują, że kava-kava korzystnie wpływa na jakość snu.

Szacuje się, że jedna trzecia światowej populacji cierpi na bezsenność. Brak snu może znacząco wpływać na ogólny stan zdrowia i samopoczucie oraz prowadzić do różnych negatywnych schorzeń.

W badaniu klinicznym z podwójnie ślepą próbą zbadano skuteczność i bezpieczeństwo stosowania kavy u osób z problemami ze snem związanymi z lękiem. W ciągu czterech tygodni stwierdzono, że ekstrakt z kava był dobrze tolerowany bez niepożądanych skutków ubocznych. Wyciąg z kava miał znaczący wpływ na sen pacjentów, poprawiając jego jakość i zmniejszając niepokój związany ze snem.

W jednym z badań analizowano działanie kavy i waleriany(Valeriana officinalis) u osób cierpiących na bezsenność wywołaną stresem. Leczenie polegało na stosowaniu wyłącznie kavy przez pierwsze sześć tygodni badania, następnie dwutygodniowej przerwy, a następnie wyłącznie waleriany przez kolejne sześć tygodni. Wyniki nie wykazały znaczącej różnicy między tymi dwoma ziołami, ponieważ oba miały znaczący wpływ na bezsenność i poziom stresu. Pokazuje to potencjał kava jako korzystnego zioła na stres.

W badaniu klinicznym zbadano wpływ ziołowej kombinacji kava, czarnego cohosh(Cimicifuga racemosa), waleriany, chmielu(Humulus lupulus), zielonej herbaty(Camellia sinensis), żeń-szenia Panax i ekstraktu sojowego na sen u kobiet w okresie menopauzy. Wyniki sugerują, że ta formuła zmniejsza zaburzenia snu i poprawia ogólną jakość snu związaną z menopauzą.

Ponadto ta ziołowa formuła wykazała również zmniejszenie innych objawów menopauzy, takich jak uderzenia gorąca oraz uczucie depresji, niepokoju i drażliwości.

Podsumowanie:

Badania wskazują, że kava może pomóc poprawić ogólną jakość snu.

2. Może zmniejszać niepokój

Jedną z najważniejszych korzyści zdrowotnych kava-kava jest to, że może ona zmniejszać niepokój.

Komisja E, niemiecka rządowa agencja zdrowia, zatwierdza stosowanie kava-kava w przypadku niepokoju nerwowego, stresu i niepokoju.

Ponadto, badania pokazują, że kava może być pomocna przylub osoby z lękiem.

W 25-tygodniowym, podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo badaniu z udziałem 101 uczestników, naukowcy doszli do wniosku, że ekstrakt z kava-kava może znacznie zmniejszyć niepokój i może być stosowany jako bezpieczna alternatywa dla leków przeciwdepresyjnych.

Ogólne zaburzenie lękowe (GAD) jest najczęstszym rodzajem lęku. GAD charakteryzuje się nadmiernym lękiem lub skrajną nerwowością, która zakłóca codzienne funkcjonowanie. Istnieje wiele farmaceutycznych metod leczenia GAD; jednak naukowcy badają alternatywne metody leczenia z wykorzystaniem roślin, takich jak kava-kava.

Ekstrakt z kava wykazał godne uwagi zmniejszenie lęku u osób z GAD i innymi współistniejącymi zaburzeniami lękowymi w sześciotygodniowym badaniu z podwójnie ślepą próbą z udziałem 75 uczestników.

Buspiron i Opipramol są powszechnie stosowanymi lekami przeciwlękowymi i przeciwdepresyjnymi u osób z GAD. W badaniu z podwójnie ślepą próbą naukowcy porównali skuteczność tych leków z ekstraktem z kava-kava u osób z GAD. Wyniki wykazały, że kava była równie skuteczna jak leki farmaceutyczne w leczeniu GAD (w obu grupach zaobserwowano obniżenie poziomu lęku).

Podsumowanie:

Różne badania, a także agencje rządowe wskazują, że kava może pomóc zmniejszyć niepokój.

3. Może wspierać zdrowie mózgu

Istnieje kilka badań, które wykazują, że kava-kava wspomaga pracę mózgu.

W badaniu z podwójnie ślepą próbą zbadano emocjonalny i poznawczy wpływ kavy na zdrowych uczestników. Wyniki wykazały, że kava miała wpływ na nastrój, zwiększając wesołość i poprawiając wydajność poznawczą.

Badanie kliniczne wykazało, że ziołowe połączenie kavy i waleriany może pomóc ludziom lepiej radzić sobie ze stresem.

W badaniu na zwierzętach naukowcy badali ekstrakt z kava i jego składniki: kawainę, dihydrokawinę, metysticynę, dihydrometysticynę i jangoninę w celu określenia ich korzyści w zakresie ochrony mózgu. Odkrycia wykazały, że składnik roślinny metystycyna miał najbardziej aktywne działanie neuroprotekcyjne.

Inne badanie na zwierzętach wykazało, że metystycyna pozytywnie wpływa na hipokamp i korę mózgową, zmniejszając neurozapalenie i uszkodzenia oksydacyjne oraz poprawiając utratę pamięci w chorobie Alzheimera.

Podsumowanie:

Badania na małą skalę pokazują, że kava może być w stanie wspierać zdrowie mózgu. Aby zweryfikować te odkrycia, potrzebne są większe badania kliniczne na ludziach.

4. Właściwości przeciwnowotworowe

Korzyści zdrowotne kava okazały się obiecujące dla osób cierpiących na raka.

Badania wykazały, że kraje (tj. Vanuatu, Fidżi i Samoa Zachodnie) o wysokim spożyciu kavy mają niższą zachorowalność na kilka nowotworów niż kraje, w których nie pije się kavy.

W niedawnym badaniu klinicznym oceniano wpływ kavy na aktywnych palaczy tytoniu. Kava wykazała zwiększone wydalanie z moczem NNAL, substancji chemicznej występującej w wyrobach tytoniowych, co wskazuje na proces detoksykacji i zmniejszenie powstawania nowotworów. Ponadto kava wykazała znaczny spadek poziomu kortyzolu (hormonu stresu).

W 30-tygodniowym badaniu na zwierzętach zbadano chemoprewencyjne działanie kavy na nowotwory płuc. Wyniki wykazały 55,9% redukcję guzów płuc podczas leczenia kava.

W innym badaniu na zwierzętach zbadano przeciwnowotworowe działanie ekstraktu z kava na raka jelita grubego. redukcja zmian przedrakowych, a tym samym zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego.

Podsumowanie:

Badania laboratoryjne pokazują, że kava-kava może mieć właściwości przeciwnowotworowe. Aby zweryfikować te odkrycia, potrzebne są badania kliniczne na ludziach.

Bezpieczeństwo kava-kava:

Klasa bezpieczeństwa: 2b, 2c

Klasa interakcji: B

Botanical Safety Handbook umieszcza kava-kava w klasie bezpieczeństwa 2B/2C, co oznacza, że nie należy jej stosować w czasie ciąży lub karmienia piersią. Ma klasę interakcji „B”, co sugeruje, że teoretycznie mogą wystąpić klinicznie istotne działania niepożądane.

Kava może nie być zalecana dla osób z problemami z wątrobą, regularnie spożywających alkohol lub przyjmujących leki wpływające na wątrobę.

Wykazano, że połączenie alkoholu i dużych dawek kavy może hamować funkcje poznawcze i motoryczne.

Przy nadmiernym lub długotrwałym spożywaniu kavy może wystąpić zażółcenie skóry. Kolor skóry ustąpi po zaprzestaniu stosowania kava.

Kava zaleca się stosować krótkotrwale, nie dłużej niż 3 miesiące, z przerwami między cyklami.

Ciąża i laktacja:

Nie odnotowano żadnych działań niepożądanych związanych ze stosowaniem kavy w okresie ciąży lub laktacji.

Jednak ze względu na potencjalne działanie na wątrobę, kava nie jest zalecana do stosowania w czasie ciąży lub laktacji, chyba że pod nadzorem wykwalifikowanego lekarza, zgodnie z Botanical Safety Handbook.

Dawkowanie:

Standardowe dawkowanie kava-kava jest następujące:

Herbata (napar): Pić od 4 do 8 uncji w zależności od potrzeb.

Nalewka (1:5): Przyjmować od 1 do 5 ml w zależności od potrzeb.

Kapsułki: Przyjmować od 500 do 1000 mg w zależności od potrzeb.

Zrównoważony rozwój:

Kava-kava znajduje się na liście „zagrożonych” roślin United Plant Saver, które są wrażliwe na wpływ działalności człowieka. Jest to zatem roślina wysokiego ryzyka (głównie tylko na Hawajach).

Nazewnictwo i taksonomia:

Kava należy do rodziny Piperaceae (rodzina pieprzowatych).

Liście rośliny są sercowate, gładkie i zielone. Korzenie często powiększają się, tworząc ciężką, splątaną masę. Roślina może dorastać do 15 stóp wysokości.

Pod koniec XVIII wieku szwedzki botanik Daniel Scholander i Sydney Parkinson byli pierwszymi Europejczykami, którzy odnotowali roślinę kava podczas podróży kapitana Jamesa Cooka.

Johann Georg Forster nazwał roślinę kava „Piper methysticum” lub „odurzający pieprz”.

Kava jest bogata w różne fitochemikalia, w tym:

  • Kawalaktony
  • Metystycyna
  • Rangonina
  • Desmthoxyangonin
  • Kawain (Kavain)
  • Dihydrokavain
  • Dihydrometystycyna
  • Chalkony (flawokwasy A-C)
  • Flawonoidy
  • Alkaloid piperydyny

Historia i tradycyjne zastosowanie:

Tradycyjny napój z korzenia kava był spożywany na wyspach na całym Oceanie Spokojnym i jest tam nadal popularny.

Piper methysticum został po raz pierwszy przedstawiony Europejczykom w XVIII wieku i był stosowany w leczeniu stanów lękowych i zaburzeń nerwowych.

Społeczności wyspiarskie na Oceanie Spokojnym nie piły alkoholu na bazie zbóż, dlatego kava była ich symbolicznym napojem z wyboru. Kava była spożywana na prawie wszystkich etapach życia, w tym jako napój towarzyski dla wodzów i szlachty, używany do witania gości na oficjalnych spotkaniach, podczas przygotowań do podróży, do świętowania ważnych narodzin, małżeństw, zgonów, do libacji bogom oraz do leczenia chorób lub usuwania klątw.

Spożycie kavy było również ważne dla Hawajczyków. Była powszechnie używana przez rolników i rybaków. Stosowano ją w celu zrelaksowania umysłu i ciała, ukojenia nerwów, wspomagania snu i relaksu, wspomagania układu moczowego, astmy, reumatyzmu, zmęczenia i kontroli wagi.

Liść kava był stosowany jako okład na bóle głowy, przeziębienie lub gorączkę.

Kava była również stosowana na wiele dolegliwości u dzieci, takich jak przywracanie siły mięśniom, dreszcze i przeziębienia głowy, wspomaganie układu moczowego, bóle głowy i rozstrój żołądka.

Wnioski:

Badania kliniczne pokazują, że kava-kava może być skuteczna w poprawie snu, zmniejszaniu niepokoju i wspieraniu funkcji poznawczych. Zioło to może jednak nie być odpowiednie dla każdego, ponieważ istnieje kilka obaw dotyczących bezpieczeństwa.

Jak zawsze, przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w rutynie suplementacji należy skonsultować się z lekarzem lub pracownikiem służby zdrowia.

Amerykańska Rada Botaniczna (1990). Kava kava. Commission E Approved Herbs. http://herbalgram.org/resources/commission-e-monographs/approved-herbs/kava-kava/

Blumenthal, M. & Singh, Y. N. (1997). Kava: An overview. Herbal Gram: The Journal of the American Botanical Council, 39, 33. https://www.herbalgram.org/resources/herbalgram/issues/39/table-of-contents/article126/

Easley, T. & Horne, S. (2016). Nowoczesna apteczka ziołowa: A medicine-making guide. North Atlantic Books: Berkeley, CA.

Gardner, Z. & McGuffin, M. (2013). Botaniczny podręcznik bezpieczeństwa (wydanie 2). American Herbal Products Association.

Hoffman, D. (2003). Ziołolecznictwo medyczne: Nauka i praktyka ziołolecznictwa. Healing Arts Press: Rochester, VT.

Podobne artykuły
Ziołolecznictwo

Przewodnik po poporodowej odnowie biologicznej i ziołach poporodowych

Ziołolecznictwo

Adaptogeny w leczeniu wypalenia: Które działają najlepiej?

Ziołolecznictwo

Leczniczy bulion kostny dla alergików

Ziołolecznictwo

9 Korzyści Ashwagandhy: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę