ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Botanika

Delikatne wiosenne oczyszczanie z fiołkiem

Wiosna to sezon czystej genezy. Kiedy ziemia się ogrzewa, krajobraz rozkwita w obfitości świeżej zieleni, pastelowych kwiatów i radosnego śpiewu ptaków. Energia jest płodna, ale niezaprzeczalnie delikatna. Jak jajka w gnieździe, tworzenie przeżywa wielki moment – ale jest w tym wszystkim wyraźna miękkość i delikatność.

Pamiętam o tych niuansach, gdy zbliżam się do corocznej tradycji wiosennego oczyszczania: rytuału skoncentrowanego na przywróceniu witalności i doprowadzeniu naszych ciał do równowagi po długiej zimie.

Czy jesteś gotowa na wewnętrzne oczyszczenie? Pozwól mi najpierw powiedzieć kilka słów o oczyszczaniu i poście. Istnieje wiele protokołów, a niektóre z nich mogą być trudniejsze dla ciała niż inne. Zauważyłam ogólną tendencję do podchodzenia do oczyszczania z nastawieniem ” go hard or go home „. I czasami agresywna strategia może przynieść pożądane rezultaty. Jeśli jednak chcesz eksperymentować z rygorystycznym oczyszczaniem, polecam konsultację z doświadczonym lekarzem medycyny holistycznej. Pomoże Ci to w bezpiecznym oczyszczaniu i w pełni wykorzystać odpowiedni protokół.

Ale oczyszczanie nie musi być wszystko albo nic. W rzeczywistości może być bardzo delikatne.

Wiosenne oczyszczanie jest tradycyjnie prostą i naturalną inwokacją dzikich zielonych roślin, które pojawiają się wraz z nadejściem ciepłych dni – i może być tak słodkie i miękkie dla ciała, jak płatki tulipana na nowej trawie. Dobrze przeprowadzona może sprawić, że poczujemy się zregenerowani i odnowieni.

Życie jest dostrojone do tej odnowy. Każdej wiosny w całym umiarkowanym krajobrazie pojawia się mnóstwo oczyszczających, odtruwających i bogatych w minerały ziół. Rośliny te mają charakterystyczną bujność – są hojne i tętnią zieloną energią życiową. Zioła takie jak fiołek, mniszek lekarski i ciecierzyca posiadają właściwości oczyszczające i minerały potrzebne organizmowi po zimie spędzonej w hibernacji i cięższych pokarmach. Dodanie ich do posiłków i herbat jest często wszystkim, czego potrzebuje ciało, aby odzyskać zdrowie.

Spring wild greens harvest

Wiosenne zbiory dzikiej zieleni

Fiołek i inne zioła na wiosenne oczyszczanie organizmu

Fiołek jest jednym z moich najbardziej ukochanych wiosennych ziół oczyszczających – już sam widok jego delikatnych liści w kształcie serca i miękkich kwiatów napełnia mnie nadzieją. Liście są klasycznym alterative zioła, stymulując uwalnianie odpadów z organizmu poprzez optymalizację wątroby, nerek, limfy i funkcji trawiennych. Są one również bogate w minerały i rozpuszczalny błonnik, który wspiera zdrową populację korzystnej flory jelitowej. Przyjemny śluz zawarty w liściach może łagodzić stany zapalne w przewodzie pokarmowym i nadawać tkankom świeżej wilgoci.

Więcej o leczniczych zastosowaniach fiołka można przeczytać tutaj.

Fiołek wypłukuje się na wiosnę wraz z innymi alternatywnymi ziołami detoksykującymi. To nie pomyłka, że rośliny te wybuchają w tandemie zielonej chwały – są stworzonedo współpracy. Rozważ włączenie któregokolwiek z następujących ziół do swojego delikatnego protokołu oczyszczania wiosną:</>p>

  • Fiołek, liść i kwiaty(Viola spp.)
  • Mniszeklekarski, liść i kwiaty(Taraxacum officinale)
  • Pokrzywy kłujące, liść(Urtica dioica)
  • Galium aparine, liść i łodyga (Cleavers)
  • Ciecierzyca, liść i łodyga(Stellaria media)
  • Łopian, korzeń(Arctium lappa, A. minus)
  • Plantan, liść(Plantago spp.)
  • Fioletowa martwa pokrzywa, liść i kwiaty(Lamium purpureum)
  • Mięta, liść(Mentha spp.)


Chcesz przeczytać felietony o wspomnianych wyżej ziołowych gwiazdach? Po prostu kliknij na podane przez nas linki. Ciekawi Cię, gdzie i jak znaleźć te rośliny oraz bezpiecznie je zidentyfikować? Rzuć okiem na naszą listę dziesięciu najlepszych książek o zdobywaniu dzikiej żywności i ziół. Możesz także zapoznać się z naszym artykułem na temat najlepszych blogów, podcastów i kanałów na YouTube. Zawsze bądźcie w 150% pewni swojej identyfikacji zanim zbierzecie jakąkolwiek dziką roślinę!

Salad of violet leaves and flowers, chickweed, and dandelion flowers

Sałatka z liści i kwiatów fiołka, ciecierzycy i kwiatów mniszka lekarskiego

Planowanie łagodnego wiosennego oczyszczania

Jest wiele sposobów, które lubię pracować z wiosennymi ziołami oczyszczającymi i wszystkie one są tradycyjne, z wyjątkiem soków. Co więcej, są one łagodne i mogą być bezpiecznie stosowane przez większość ludzi – w tym dzieci i osoby starsze. Krótka lista przeciwwskazań znajduje się na końcu artykułu.

1) Jedz zioła.

Jedzenie ziół to prosty sposób na wprowadzenie ich do wiosennej praktyki oczyszczania – i to bardzo smaczny. Fiołek, ciecierzyca i mniszek lekarski to pyszne dodatki do wiosennych sałatek i pesto. W przypadku sałatek, spróbuj połączyć je z sałatą, rukolą i radicchio w dużych ilościach. Następnie posyp je kwiatami fiołka i innymi wiosennymi kwiatami, aby uzyskać dawkę piękna i bioflawonoidów.

W przypadku pesto, możesz zastąpić dziką zieleninę w każdym przepisie, który lubisz. Możesz również zapoznać się z moim przepisem na Pesto z Dzikiej Zieleni z Zimnego

Sezonu (dodaj dowolną zieleninę, która jest dostępna dla Ciebie).

Niektóre wiosenne zieleniny są pyszne po ugotowaniu, a tutaj moje serce skradły pokrzywy. Pokrzywy są fantastycznie bogate w witaminy i minerały i dodają ciemnego, liściastego uroku do sautées i stir-fries. Można je przygotować tak samo jak jarmuż czy szpinak, ale należy pamiętać, że muszą być dobrze ugotowane, aby rozbroić delikatne kłujące włoski, które pokrywają łodygi i liście. Obchodzenie się z pokrzywami wymaga pewnej ostrożności (i być może rękawiczek), ale ich smak i wartości odżywcze są tego warte!

Jeżeli ty polubiłeś przepisy i służebne propozycje dla bogactwa wiosennej zieleni i dzikiej żywności, sprawdzać ten książkową listę, która zawiera kilka cenionych dzikich pokarmów książek kucharskich, i ten apel

online dzikich pokarmów zasoby.

2) Ciesz się sokiem.

Świeżo wyciskane soki są popularne i pyszny sposób, aby uzyskać swój cleanse na. Uwielbiam dodawać garście cleavers i ciecierzycy, które są jeszcze mokre od porannej rosy do mieszanek soków, i rozkoszować się wskazówką, którą dostałem od Rosemary Gladstar: dodaj świeżego ananasa do swojego soku1 – jest fenomenalny! Inne dodatki mogą obejmowaćude świeża pietruszka, marchew, jabłka, imbir, kurkuma, cytryna, seler i buraki. Podążaj za swoim podniebieniem!

Ja preferuję robienie soków z samego rana i picie ich około pół godziny przed zjedzeniem śniadania. Możesz też zdecydować się na picie ich między posiłkami. Jeśli nie masz sokowirówki, wymieszać swoje składniki wyboru w wysokiej mocy blender z odrobiną wody i odcedzić.

3) Parzyć filiżankę herbaty. Herbata wykorzystuje jeden z naszych najbardziej starożytnych kanałów dla medycyny i uzdrawiania: płynny element wody. Woda jest niezbędna do oczyszczenia ciała w każdej chwili, a im więcej można włączyć ją do swojej praktyki, tym lepiej. Wszystkie zioła wymienione w tym artykule można parzyć na herbatę. Ja osobiście preferuję pokrzywę, fiołek, mniszek, ciecierzycę i miętę. Postępuj zgodnie z wytycznymi zawartymi w naszym artykule na temat naparów i odwarów ziołowych, aby przygotować herbaty o mocy leczniczej.

4) Zaparzaj octy ziołowe. Ocet jest klasycznym rozpuszczalnikiem do ekstrakcji minerałów z ziół i jest tradycyjnym sposobem na uchwycenie witalności i dobrodziejstw odżywczych wiosennej zieleni. Octy ziołowe mogą być przyjmowane łyżeczką do posiłków lub, co jest bardziej przyjemne, mogą być włączone do sosów sałatkowych, przypraw i marynat. Zobacz nasz przepis na Fioletowy ocet wiosenny, aby znaleźć inspirację!

Niezależnie od tego, jaki sposób na delikatne oczyszczenie organizmu za pomocą wiosennych ziół wybierzesz, postaraj się jak najlepiej trzymać się zasad. regularne rutyna lub plani wyznaczać sobie osiągalne cele. Na przykład, jeśli zdecydujesz się pić jedną kwartę (32 uncje) herbaty z fiołka i pokrzywy codziennie przez 2 tygodnie, pomóż sobie, przygotowując herbatę na dwa dni naraz i przechowując ją w słoikach wielkości ćwiartki w lodówce. Jeśli lubisz sałatki, zbierz jednorazowo wystarczającą ilość zieleniny i kwiatów na kilka posiłków.

Alterative herbs--starting at one o'clock and moving clockwise--Red clover, cleavers, plantain (center), dandelion, stinging nettles, and chickweed

Alteratywne zioła – zaczynając od godziny pierwszej i poruszając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara – czerwona koniczyna, tasznik, platan (środek), mniszek lekarski, kłujące pokrzywy i ciecierzyca.

Weź swoje łagodne wiosenne oczyszczanie na wyższy poziom

Dbanie o nasze zdrowie jest wieloaspektowym i żywym rytuałem. Jeśli oczyszczamy się okresowo i dostrajamy inne wymiary naszego życia i stylu życia, możemy stworzyć prawdziwą zmianę w naszym obecnym i długoterminowym samopoczuciu. Jednocześnie warto zauważyć, że przyjmowanie lekarstw – niezależnie od tego, czym one są – w małych dawkach może być pomocne. W tym świetle możesz wspomóc delikatne oczyszczanie organizmu stosując tyle lub mniej z poniższych sposobów, na ile masz ochotę:

  • Nawadniaj się każdego dnia (nastaw się na co najmniej 64 uncje dziennie). Picie czystej, świeżej, bogatej w minerały wody jest jednym z najważniejszych fundamentów zdrowia. Pamiętaj, że zanim poczujesz pragnienie, twoje ciało jest już odwodnione! Jeśli należysz do osób, które nie mają naturalnej skłonności do picia wody w ciągu dnia, spróbuj dodać do wody gałązkę mięty, bazylii, melisy lub anyżu albo kilka plasterków cytryny, limonki lub pomarańczy.
  • Zaangażuj się w radosny ruch tak często, jak tylko jesteś w stanie – szybkie spacery po alei, joga, taniec w kuchni podczas robienia obiadu i cokolwiek innego łaskocze Twoją wyobraźnię. Ruch wstrząsa, wprawia krew w ruch i wspomaga organizm w detoksykacji. Jest to również jeden z naszych najlepszych naturalnych środków na pozbycie się bluesa. Jeśli masz rebounder lub trampolinę, delikatne odbijanie się przez 10-15 minut dziennie może pomóc w pobudzeniu krążenia limfy, co wzmacnia układ odpornościowy.
  • Pocisz się. Oprócz delikatnych ćwiczeń ruchowych, spróbuj się porządnie spocić raz lub dwa razy w ciągu tygodnia. Kiedy nasze ciała się nagrzewają – tak jak w saunie lub łaźni potowej – nasz układ sercowo-naczyniowy wypycha krew z naszych organów wewnętrznych na powierzchnię ciała, uwalniając głębokie toksyny. Lubię sauny parowe i zajęcia z gorącej jogi, ale każdy rodzaj aktywności wywołującej pot lub ćwiczenia sercowo-naczyniowe o wyższej intensywności, które sprawiają ci przyjemność, będą korzystne.
  • Jedz świeżą i pełnowartościową dietę. Nasza dieta – wszystko, co spożywamy, w tym zioła – wpływa na nas od góry do dołu. Odżywianie odgrywa główną rolę w jakości naszych emocji, poziomie energii, zdrowiu serca, zdolnościach poznawczych, procesach trawiennych i odporności. Żywność jest naszym pierwszym lekarstwem, a słynne medyczne powiedzenie Hipokratesa z I wieku p.n.e. jest teraz bardziej aktualne niż kiedykolwiek: „niech twoje jedzenie będzie twoim lekarstwem, a twoje lekarstwa twoim jedzeniem”.

    Ciekawi cię, o jakich wyborach żywieniowych mówimy? Cała żywność to żywność w stanie naturalnym, taka jaką można znaleźć na farmie lub w ogródku – pomyśl o warzywach, owocach, pełnych ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach, nasionach, jajach, mleku, dzikim lub hodowlanym mięsie i rybach. Zachęcam cię również do poszukiwania świeżych, sezonowych produktów spożywczych na wiosnę podczas oczyszczania: zielenina, marchew, rzodkiewka i rzepa będą w szczytowej formie.

  • Odpoczywaj, głęboko. Nie skąp odpoczynku dla urody: głęboki sen również sprzyja pięknu wewnętrznemu! Sen ma bezpośredni wpływ na naszą ogólną długowieczność, zdrowie i odporność – nasze ciała wykonują najgłębszą pracę leczniczą i naprawczą podczas drzemki. Jeśli więc skąpisz sobie snu, aby zrobić więcej lub dopasować się do kalendarza towarzyskiego, być może nadszedł czas, aby położyć się do łóżka wcześniej.Wspieranie naturalnego rytmu okołodobowego może pomóc, jeśli masz problemy ze snem. Sztuczne niebieskie światło – emitowane przez ekrany komputerów i telefonów, telewizory i oświetlenie LED – jest szczególnie szkodliwe dla snu. Zawsze, gdy sztuczne światło uderza w naszą siatkówkę między zmierzchem a świtem, neurony promujące sen są hamowane, a neurony promujące pobudzenie są aktywowane. Aby zwiększyć swoją zdolność do zasypiania w nocy, odłóż wszystkie ekrany na 2-3 godziny przed snem i używaj miękkich, ciepłych żarówek (lub świec!). Jeśli pracujesz na nocnej zmianie lub często korzystasz z elektroniki wieczorami, zainwestuj w okulary z filtrem niebieskiego światła lub pobierz aplikację filt rującą niebieskie światło na swój telefon i komputer. I upewnij się, że każdego dnia spędzasz trochę czasu na zewnątrz w naturalnym świetle!
  • Zsynchronizuj się z porą roku. Wyjdź na słońce i świeże powietrze wiosny. Syntetyzuj trochę witaminy D (produkowanej przez nasze ciała, gdy moczymy się w słońcu). Chodzić boso po ziemi, jeśli to możliwe. Zbieraj wiosenne zioła i kwiaty. Pozwól swojemu ciału dostroić się do świeżego, czystego ducha tej pory roku.

<img

src=”https://3duzyb4bw6dk10sxk642xo1d-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/03/Violet-and-chickweed-on-a-bagel-with-red-moses-sauce.jpg” alt=”Fiołek i cieciorka na bajglu z leczniczym sosem czosnkowym” width=”1000″ height=”667″ />

Fiołek i cieciorka na bajglu z leczniczym sosem czosnkowym

Podobne artykuły
Botanika

Indoktrynowani przez rośliny czyli przegląd roślin zawierających substancje psychoatkywne

Botanika

Czy widziałeś...? Eklektyczny Quiz Botaniczny

Botanika

Historia rośliny - Mięta wschodnia, ozdobny gatunek Nepeta

Botanika

Pierwiosnki wieczorne w nauce wczesnonowożytnej

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę