ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Ziołolecznictwo

Ashwagandha na stany lękowe | ZiołaNaZdrowo.pl

Lęk dotyka ponad 40 milionów dorosłych w USA.

Ashwagandha to zioło, które równoważy reakcję na stres, łagodząc niepokój i wspierając lepszy poziom energii i wysokiej jakości sen.

W tym artykule omówimy najważniejsze badania dotyczące ashwagandhy na niepokój, sposób działania ashwagandhy w organizmie, a także dawkowanie i bezpieczeństwo.

Ashwagandha na niepokój:

Pochodząca z suchych obszarów Nepalu i Indii, ashwagandha jest terapeutycznym ziołem adaptogennym stosowanym od wieków.

Korzeń znany jest z wysokiej zawartości żelaza i jest często stosowany w celu zrównoważenia stresu. Tradycyjnie ashwagandha była uważana za zioło Rasayana w Ajurwedzie, które jest rośliną odmładzającą i zwiększającą witalność.

W badaniu klinicznym z udziałem osób ze schizofrenią naukowcy odkryli, że ashwagandha łagodzi uczucie depresji i niepokoju. Uczestnicy otrzymywali 1000 mg ashwagandhy przez 12 tygodni i zgłaszali poprawę nastroju i mniejszy niepokój.

Inne badanie kliniczne wykazało, że ashwagandha znacznie zmniejszyła niepokój u zestresowanych dorosłych. Suplementacja Ashwagandhą obniżyła również poranny poziom kortyzolu (hormonu stresu) o 23%, co sugeruje, że zioło to pomaga regulować reakcję na stres.

W innym badaniu klinicznym naukowcy odkryli, że suplementacja ashwagandhą znacznie obniżyła poziom kortyzolu i zwiększyła poziom serotoniny (substancji chemicznej „dobrego samopoczucia”). Uczestnicy byli w stanie wykonywać wiele zadań jednocześnie, koncentrować się i podejmować szybsze decyzje, a naukowcy zauważyli, że aktywne składniki (witanolidy) były głównie odpowiedzialne za to działanie.

Przegląd ashwagandhy wykazał, że zioło to ma korzystny wpływ na osoby radzące sobie ze stresem i niepokojem. Naukowcy wspominają, że należy przeprowadzić więcej wysokiej jakości badań, aby ustalić skuteczność kliniczną ashwagandhy.

Podsumowanie:

Badania kliniczne wskazują, że ashwagandha może działać korzystnie na stany lękowe i równoważyć stres.

Czym jest niepokój?

Lęk jest stanem psychicznym związanym z reakcją na stres. Badania pokazują, że jest on związany ze strachem spowodowanym nastawieniem na przyszłość, co powoduje, że reakcja na stres staje się nadaktywna.

Niektóre objawy uogólnionego zaburzenia lękowego (GAD) obejmują:

  • duszność
  • Ucisk lub ból w klatce piersiowej
  • Przyspieszony oddech
  • Zwiększone tętno
  • Zawroty głowy

Lęk może również prowadzić lub nasilać problemy psychiczne i schorzenia, takie jak

  • depresja
  • bezsenność
  • Problemy z układem pokarmowym
  • Izolacja społeczna
  • Nadużywanie narkotyków lub alkoholu

Oprócz ziół, łagodne ćwiczenia, medytacja i dieta pełnowartościowa są znane z łagodzenia objawów lęku.

Jak Ashwagandha łagodzi stany lękowe?

Ashwagandha zawiera wiele aktywnych składników, w tym saponiny (sitoindozydy VII-X), laktony steroidowe (withaferin-A) i alkaloidy. Naukowcy uważają, że działają one w celu zrównoważenia reakcji na stres, co reguluje uwalnianie kortyzolu (hormonu stresu) i może zmniejszyć niepokój.

Oprócz właściwości adaptogennych ashwagandhy, alkaloidy łagodzą stany zapalne w organizmie, wspierają układ odpornościowy i mają właściwości przeciwutleniające.

<p>Podsumowanie: Uważa się, że Ashwagandha korzystnie wpływa na stany lękowe dzięki aktywnym składnikom, które mogą równoważyć reakcję na stres, regulować uwalnianie kortyzolu i obniżać poziom lęku.

Dawkowanie Ashwagandha:

Nalewka (1:5): 2 – 4 ml (40 – 80 kropli), do 3 razy dziennie.

Odwar: Dodaj ½ łyżeczki suszonego korzenia do 8 uncji wody. Delikatnie gotować na wolnym ogniu przez 10 minut, a następnie parzyć przez ½ godziny. Przyjmować 4 uncje 3x dziennie.

Można również użyć 8 uncji mleka. Podgrzać nieco poniżej temperatury wrzenia, wymieszać trzepaczką, a następnie parzyć przez 10 minut. Przyjmować 4 uncje 3x dziennie.

Można stosować świeży lub suszony korzeń. Suszony korzeń zaczyna tracić swoją moc po dwóch latach.

Ekstrakt z korzenia w kapsułkach: 300-600 mg dziennie.

Cały proszek: 2-6 gramów dziennie, podzielone na 1-3 dawki.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej na temat zalecanego dawkowania ashwagandhy.

Czy Ashwagandha jest bezpieczna?

Ashwagandha jest ogólnie dobrze tolerowana i ma stosunkowo bezpieczny profil.

Osoby uczulone na rośliny z rodziny psiankowatych powinny unikać stosowania ashwagandhy. Osoby cierpiące na hemochromatozę (nadmiar żelaza) również powinny unikać stosowania ashwagandhy ze względu na wysoką zawartość żelaza w tej roślinie.

Ashwagandha może nasilać lub zwiększać działanie leków na tarczycę i barbituranów.

Czy Ashwagandha jest bezpieczna w czasie ciąży i laktacji?

Klasa bezpieczeństwa: 2b (nie stosować w czasie ciąży)

Chociaż ashwagandha jest stosowana w celu promowania laktacji w praktykach ajurwedyjskich, najlepiej skonsultować się z lekarzem w sprawie suplementacji ze względu na brak danych dotyczących skuteczności i bezpieczeństwa.

Wnioski:

Ashwagandha to zioło adaptogenne, które ma uspokajający wpływ na organizm, co sugeruje, że może być pomocne dla osób z lękiem. Suplementacja może przyczynić się do obniżenia poziomu kortyzolu, zmniejszenia stresu i poprawy jakości życia.

Ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem przed włączeniem ashwagandhy do codziennej diety.

Akhgarjand, C., Asoudeh, F., Bagheri, A., Kalantar, Z., Vahabi, Z., Shab-Bidar, S., Rezvani, H., & Djafarian, K. (2022). Czy suplementacja Ashwagandhą ma korzystny wpływ na radzenie sobie z lękiem i stresem? Przegląd systematyczny i metaanaliza randomizowanych badań kontrolowanych. Phytotherapy research: PTR, 36(11), 4115-4124. https://doi.org/10.1002/ptr.7598

Chand SP, Marwaha R. Anxiety. [Zaktualizowano 2023 kwietnia 24 r.]. W: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan-. Dostępne na stronie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470361/

Gannon, J. M., Brar, J., Rai, A., & Chengappa, K. N. R. (2019). Wpływ standaryzowanego ekstraktu z Withania somnifera (Ashwagandha) na objawy depresji i lęku u osób ze schizofrenią uczestniczących w randomizowanym, kontrolowanym placebo badaniu klinicznym. Annals of Clinical Psychiatry: oficjalne czasopismo Amerykańskiej Akademii Psychiatrów Klinicznych, 31(2), 123-129.

Liao, J., Sun, A., Xing, H., Lu, J., Wang, C., Xu, C., … & Wang, Z. (2019). Badanie łagodzącego stres i farmakologicznego działania ekstraktu z ashwagandhy (Withania somnifera): randomizowane, podwójnie ślepe, kontrolowane placebo badanie. Medicine, 98(37), e17186. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000017186

Majeed, M., Nagabhushanam, K., & Mundkur, L. (2023). Standaryzowany ekstrakt z korzenia Ashwagandhy łagodzi stres, niepokój i poprawia jakość życia u zdrowych osób dorosłych poprzez modulowanie hormonów stresu: Wyniki randomizowanego, podwójnie zaślepionego, kontrolowanego placebo badania. Medicine, 102(41), e35521. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000035521

Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. African journal of traditional, complementary, and alternative medicines: AJTCAM, 8(5 Suppl), 208-213. https://doi.org/10.4314/ajtcam.v8i5S.9.

Podobne artykuły
Ziołolecznictwo

Leczniczy bulion kostny dla alergików

Ziołolecznictwo

9 Korzyści Ashwagandhy: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

5 korzyści płynących z Citrus Bergamot: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

5 Korzyści płynących ze stosowania jeżówki: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę