ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Ziołolecznictwo

Shilajit na odchudzanie | ZiołaNaZdrowo.pl

Shilajit jest stosowany od setek lat w tradycyjnej medycynie ziołowej. Obecnie jest również bardzo popularny w celu poprawy energii, zwiększenia witalności i wspierania ogólnego stanu zdrowia.

Wśród wielu możliwych korzyści, wiele osób zastanawia się, czy shilajit ma jakiekolwiek korzyści dla wagi i składu ciała.

W tym artykule omówimy potencjalne korzyści shilajit dla utraty wagi, możliwe mechanizmy i jak najlepiej wdrożyć shilajit do swojej rutyny.

Czym jest shilajit?

Shilajit to czarna, podobna do smoły substancja występująca w Himalajach i innych regionach górskich, zwykle sącząca się ze skał. Powstaje przez wiele lat z rozkładu materii roślinnej i innych materiałów organicznych.

W rezultacie shilajit jest bardzo bogaty w składniki odżywcze, zwłaszcza:

  • Minerały
  • pierwiastki śladowe
  • Kwas fulwowy
  • Kwasy humusowe
  • Dibenzo-ɑ-pirony

Tradycyjnie shilajit był stosowany w celu zapobiegania chorobie wysokościowej, promowania zdrowia skóry i wzrostu włosów, zwiększania energii oraz zwiększania aspektów sprawności fizycznej i psychicznej zarówno u mężczyzn, jak i kobiet.

Korzyści z Shilajit dla utraty wagi

Pojawiające się dowody sugerują, że shilajit może mieć pewne korzyści zdrowotne dla utraty wagi i składu ciała. Nie przeprowadzono żadnych bezpośrednich badań klinicznych nad shilajitem w izolacji, chociaż nadal istnieje kilka badań naukowych, które pokazują jego możliwe korzyści.

Ponadto shilajit był stosowany w ajurwedzie i innych tradycyjnych systemach medycznych w celu utraty wagi i redukcji tkanki tłuszczowej. Uważano, że shilajit przyspiesza metabolizm i zmniejsza apetyt, co prowadzi do łatwiejszej utraty wagi.

Na przykład, w jednym badaniu klinicznym na otyłych pacjentach, shilajit w połączeniu z agnimantha(Clerodendrum phlomidis Linn.) przez 10 tygodni doprowadził do zmniejszenia masy ciała i BMI, przy średniej utracie wagi 5 kg (około 11 funtów).

W innym badaniu klinicznym przeprowadzonym na zdrowych ochotnikach, suplementacja shilajitem przez 45 dni nie doprowadziła do znacznej utraty wagi, choć u badanych zaobserwowano poprawę poziomu przeciwutleniaczy i cholesterolu HDL.

W jednym z badań na szczurach z hiperlipidemią, leczenie najwyższą dawką shilajit doprowadziło do znacznego zmniejszenia masy ciała w porównaniu z placebo. Jednak umiarkowane i niskie dawki nie osiągnęły znaczących efektów.

W innym badaniu na szczurach naukowcy przyjrzeli się wpływowi shilajit na stres oksydacyjny i hiperglikemię (wysoki poziom cukru we krwi). Zasadniczo odkryli, że shilajit zwiększa aktywność przeciwutleniaczy i ogranicza stres oksydacyjny, utrzymując w ten sposób zdrowy poziom cukru we krwi w porównaniu z grupą kontrolną. Jest to istotne, ponieważ stany zapalne, stres oksydacyjny i wysoki poziom cukru we krwi są kluczowymi czynnikami otyłości (prawdopodobnie w sposób dwukierunkowy).

Ogólnie rzecz biorąc, shilajit może być w stanie wspierać utratę wagi, a także różne markery zdrowia, w tym poziom cukru we krwi, cholesterolu i stanów zapalnych. Ostatecznie potrzebne są dalsze badania kliniczne, ale jak dotąd są one obiecujące.

Dawkowanie shilajit na odchudzanie

W oparciu o ogólne badania, skuteczna dawka shilajit wynosi od 250 mg do 1000 mg dziennie, podzielona na dwie dawki i przyjmowana codziennie z posiłkami. Podczas stosowania suplementów shilajit w postaci żywicy, większość osób zaczyna od wielkości ziarnka grochu. mini łyżeczka, czyli około 250 do 300 mg.

Przy ograniczonych badaniach klinicznych związanych konkretnie z utratą wagi, nie jest jasne, czy te dawki i strategie są idealne. Można jednak być dość pewnym, biorąc pod uwagę, że ten zakres dawek doprowadził do wielu innych korzyści zdrowotnych w badaniach.

Ponadto, shilajit osiąga szczytową biodostępność około 12 do 14 godzin po spożyciu, dlatego też idealnym rozwiązaniem jest przyjmowanie go dwa razy dziennie. Przyjmowanie go z posiłkami może prowadzić do wyraźniejszego wpływu na metabolizm i kontrolę wagi.

Bezpieczeństwo i skutki uboczne stosowania shilajit

Badania wykazują, że shilajit jest ogólnie bezpieczny do spożycia, gdy jest stosowany w zalecanych dawkach. Jednak spożywanie nieprzetworzonego, nieoczyszczonego shilajitu może prowadzić do skutków ubocznych, ponieważ może on zawierać metale ciężkie, mykotoksyny i inne szkodliwe związki.

Dlatego też, aby zapewnić bezpieczeństwo, należy wybierać suplementy shilajit od renomowanych marek, które korzystają z testów zewnętrznych przeprowadzonych przez legalne agencje i które okazują certyfikaty analizy dla swoich partii.

Ponadto, nawet w przypadku oczyszczonych produktów, nadal istnieją możliwe skutki uboczne, takie jak:

  • Reakcje alergiczne
  • Ból głowy
  • Zawroty głowy
  • Zmiany poziomu cukru we krwi

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o bezpieczeństwie i skutkach ubocznych shilajit.

Jak zawsze, najlepiej skonsultować się z lekarzem lub innym zaufanym pracownikiem służby zdrowia przed rozpoczęciem stosowania jakiegokolwiek suplementu, zwłaszcza jeśli cierpisz na schorzenia lub przyjmujesz leki na receptę.

Wnioski:

Pojawiające się badania wskazują, że shilajit ma potencjalne korzyści dla utraty wagi i redukcji tkanki tłuszczowej. Wynika to prawdopodobnie z różnych efektów przeciwutleniających, przeciwzapalnych, metabolicznych i hormonalnych. Chociaż dawkowanie specyficzne dla utraty wagi nie jest obecnie ostateczne, typowa dawka, która prawdopodobnie dobrze przekłada się na utratę tkanki tłuszczowej, wynosi od 250 do 1000 mg dziennie, najlepiej podzielona na dwie dawki i przyjmowana podczas posiłków.

Ogólnie rzecz biorąc, gdy shilajit jest przyjmowany w odpowiedniej formie, w odpowiedniej dawce i we właściwym czasie, może pomóc przyspieszyć utratę tłuszczu w czasie, zwłaszcza w połączeniu ze zdrową dietą i stylem życia.

Podobne artykuły
Ziołolecznictwo

Leczniczy bulion kostny dla alergików

Ziołolecznictwo

9 Korzyści Ashwagandhy: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

5 korzyści płynących z Citrus Bergamot: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

Ashwagandha na stany lękowe | ZiołaNaZdrowo.pl

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę