ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Ziołolecznictwo

Praktyki dla zdrowej wątroby

05 marca 2022 r.

Praktyki dla zdrowej wątroby

Kiedy przechodzimy do wiosny, wspieranie wątroby i jej różnych procesów życiowych może być pomocne z wielu powodów; redukcja alergii, detoksykacja, eliminacja, równowaga hormonalna i wspieranie psychicznego i emocjonalnego stanu dobrego samopoczucia. Zima to sezon hibernacji, refleksji, odpoczynku i spożywania cięższych pokarmów bogatych w węglowodany. Może dojść do stagnacji, jeśli unikniemy przejścia na lżejsze, bardziej bogate w chlorofil pokarmy i przyjęcia wspierających praktyk na wiosnę. Nasze ciała wykonują niesamowitą pracę w zakresie detoksykacji poprzez wątrobę, nerki, jelita i skórę. Ważne jest, aby pamiętać, że podczas gdy nasze ciała naturalnie się odtruwają, istnieje wiele zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które mogą uszkodzić wątrobę i osłabić ścieżki detoksykacji. Toksyny i zanieczyszczenia środowiska, chemikalia w żywności, tworzywach sztucznych, produktach do pielęgnacji ciała, nadmierne spożycie alkoholu i narkotyków to czynniki obciążające wątrobę. Poniżej przedstawiamy kilka praktyk, które zalecamy klientom, aby jak najlepiej wspierać funkcjonowanie wątroby i jej witalność.

Odżywianie

Skup się na całych pokarmach, lokalnych warzywach i owocach tak bardzo jak to możliwe. Siarka jest niezbędna dla drugiej fazy detoksykacji wątroby. Siarka można znaleźć w warzywach z rodziny brassicas & allium. Rodzina kapustnych obejmuje brokuły, kapustę, jarmuż, kalafior, bok choy, kolardy i brukselkę. Warzywa allium obejmują cebulę, czosnek, szczypiorek, pory, szalotki. Spożywanie dużej ilości pokarmów bogatych w antyoksydanty w ciągu dnia jest bardzo ważne. Upewnij się, że zawiera ona jagody, zielone liście, cytrusy, orzechy i nasiona, warzywa korzeniowe i awokado. Oprócz wspierania detoksykacji przez wątrobę, ważne jest wspomaganie jelit i nerek. Upewnij się, że jesteś nawodniony, pijąc filtrowaną wodę i herbaty ziołowe przez cały dzień. Zwiększ spożycie błonnika i ruszaj ciałem – naturalnie detoksykujemy metale ciężkie pocąc się! Unikaj lub ogranicz do minimum spożywanie przetworzonej, obciążonej chemią i bogatej w konserwanty żywności. Staraj się jeść jak najbardziej lokalnie; przejdź na produkty organiczne, jeśli lokalne nie są realną opcją. Wykorzystaj sztuczkę Clean 15 & Dirty Dozen, aby zapamiętać, które produkty zaleca się kupować jako organiczne. Pomoże to zmniejszyć koszty, ponieważ żywność organiczna jest bardzo droga. Kiedy tylko jest to możliwe, wybieraj produkty lokalne, nawet te bardziej ekologiczne!

Toksyny środowiskowe i alkohol

Zastanów się, co nakładasz na swoje ciało miejscowo, w tym balsam do ciała, mydła, szampon, odżywkę, dezodorant i makijaż. Wchłaniamy tak wiele przez skórę, to co dobre i to co złe. Przejście na produkty całkowicie naturalne i korzystanie z aplikacji takich jak Healthy Living, aby ocenić, jakich produktów używasz, może być pomocnym narzędziem. Unikaj używania plastiku tak bardzo jak to możliwe, przechodząc na szklane i metalowe pojemniki, używaj wosku pszczelego zamiast plastikowej folii. Jeśli używasz plastikowych pojemników, unikaj podgrzewania jedzenia w kuchence mikrofalowej lub tosterze. Unikaj lub zminimalizuj alkohol i leki, te umieszczają dodatkowy stres na naszych wątrobach. Nasze wątroby już ciężko pracują, aby pozbyć się codziennej ekspozycji na toksyny środowiskowe i zanieczyszczenia, chemikalia i konserwanty w żywności i napojach, herbicydy i pestycydy na produktach, jak również to, co oddziałuje na ciało miejscowo.

Suplementy

Dla dodatkowego wsparcia wątroby, suplementy mogą zapewnić niesamowite korzyści. W idealnym świecie, bylibyśmy w stanie uzyskać wszystko, czego potrzebujemy z naszej żywności, ale niestety rzeczywistość jest taka, że nasza gleba jest mocno zubożona. Jest spryskiwana chemikaliami i toksynami, które trafiają do jedzenia, które spożywamy. Uzupełnianie nie musi być stałe, ale tymczasowo może być niesamowicie pomocne w celu wsparcia wątroby.

  • Glutation: Glutation bierze udział w detoksykacji i systemach antyoksydacyjnych komórek i był stosowany w leczeniu ostrych zatruć i przewlekłych chorób wątroby, w tym niealkoholowej choroby stłuszczeniowej wątroby podawanej w zastrzykach dożylnych. Ten silny przeciwutleniacz może być zmniejszony w organizmie z powodu toksyn środowiskowych, złego odżywiania i stresu, więc jest wysoce zalecane, aby uzyskać zastrzyk raz na jakiś czas, zwłaszcza jeśli masz historię przewlekłej choroby wątroby lub urazu wątroby.

  • Magnez: Magnez jest zaangażowany w tak wiele ważnych procesów w organizmie. Obejmują one, ale nie są ograniczone do procesów komórkowych, replikacji i naprawy DNA, metabolizmu pośredniego, transportu jonów, proliferacji komórek i transdukcji sygnału. Stwierdzono, że suplementacja pomaga zapobiegać chorobom wątroby, a w badanych przypadkach chorób wątroby u wielu pacjentów stwierdzono niedobór magnezu. Zalecamy suplementację Bisglycinate Magnesium dla najlepszej biodostępności.

  • Metylowane witaminy z grupy B: Witaminy z grupy B są potrzebne do wsparcia I fazy detoksykacji wątroby, wspierają równowagę hormonalną oraz metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek! Dla najlepszej biodostępności, poproś o formę metylowaną swój lokalny sklep ze zdrową żywnością.

  • Antyoksydanty: Uzyskanie na dobrej mieszance przeciwutleniaczy będzie dodatkowo korzystne dla wątroby, ponieważ wysokie przeciwutleniacze są potrzebne do neutralizacji wolnych rodników, które są produkowane w fazach detoksu wątroby. Jeśli wolisz nie uzupełniać, upewnij się, że spożywasz dużo owoców i warzyw w ciągu dnia!

  • NAC: Aminokwas, który jest pomocny dla wątroby i płuc, NAC odgrywa ważną rolę w II fazie detoksykacji, pomagając neutralizować i pakować toksyny do wydalenia, które powstały w I fazie detoksykacji. Jest on stosowany klinicznie jako antidotum na toksyczność wątroby, pochodzącą z leków, narkotyków lub substancji chemicznych.

  • Kurkumina: Pochodząca z kurkumy, kurkumina jest silnym induktorem fazy II detoksykacji wątroby, wysoce przeciwzapalnym i ochronnym dla wątroby. Zazwyczaj zalecamy stosowanie silnego suplementu, w którym kurkumina została wyizolowana, ponieważ jest to najbardziej aktywny związek w kurkumie. W każdym sklepie ze zdrową żywnością na pewno znajdziesz suplement z kurkuminą!

Ziołolecznictwo:

Ziołolecznictwo może wspierać funkcje wątroby i detoksykację, ogólne zdrowie i zachęcać do regularnej eliminacji! Porozmawiaj z zielarzem, aby uzyskać niestandardową nalewkę na wątrobę, herbatę lub kapsułki, aby wspierać Cię najlepiej w Twojej podróży.

  • Mleko osetowe: Ochronny dla wątroby, Milk thistle przywraca i odmładza komórki wątroby i jest stosowany po każdym urazie, chorobie lub długotrwałym alkoholizmie i lub używaniu narkotyków, aby pomóc uzdrowić wątrobę.

  • Korzeń mniszka lekarskiego: Gorzki wątrobowy, który pomaga wspierać zarówno produkcję jak i uwalnianie żółci. Korzeń mniszka jest pomocny we wspieraniu trawienia i regularnej eliminacji. Zmniejsza gazy, wzdęcia i niestrawność, a także zaparcia.tion.

  • Schisandra: Silny induktor fazy I i II detoksykacji wątroby, Schisandra jest często łączona z rozmarynem, aby wspierać równowagę hormonalną i przedmiesiączkową drażliwość i frustrację…. Jest wysoce antyoksydacyjny, pomaga organizmowi dostosować się do stresu i zmniejsza niepokój.

  • Reishi: Ochronny dla wątroby, adaptogenny grzyb, który wspiera produkcję i uwalnianie żółci z wątroby i pęcherzyka żółciowego poprzez swoją gorycz. Reishi pomaga zmniejszyć stres, niepokój i bezsenność.

Sen:

Niedobór snu może zmienić metabolizm wątroby, zawartość tłuszczu i przyczynić się do chorób wątroby, w tym niealkoholowego stłuszczenia wątroby i marskości. Chociaż niedobór snu jest czasami nieunikniony – szczególnie w przypadku świeżo upieczonych rodziców, pracy zmianowej i podróży w strefie czasowej; wspieranie spójnego i dobrej jakości snu jest integralną częścią nie tylko zdrowia wątroby, ale także naszego ogólnego samopoczucia.

  • Ogranicz alkohol i kofeinę: Alkohol wpływa na sen REM, zmniejszając ogólną jakość snu i upośledzając poznanie, pamięć i koncentrację następnego dnia. Kofeina, w postaci kawy, czarnej herbaty lub czekolady, może krążyć w naszym organizmie nawet wtedy, gdy wypijemy ostatnią filiżankę kawy wczesnym popołudniem. Przełącz się na kawę bezkofeinową, jeśli potrzebujesz drugiej filiżanki kofeiny, aby przetrwać popołudnie. Jeśli chcesz wypić lampkę wina lub piwa wieczorem, zjedz je do kolacji! Staraj się unikać spożywania alkoholu tuż przed pójściem spać.

  • Regulacja poziomu cukru we krwi: Czy kiedykolwiek obudziłeś się w środku nocy, zaskoczony, może niespokojny, spocony i z palpitacjami serca? To mogą być zaburzenia regulacji cukru we krwi. Upewnij się, że utrzymujesz równowagę cukru we krwi przez cały dzień i noc. Uwzględnij śniadanie bogate w białko i zdrowe tłuszcze. Unikaj pomijania posiłków i spożywania przetworzonego cukru w napojach i żywności; zabieraj ze sobą przekąski w podróż! Jeśli masz skłonność do spadków energii w ciągu dnia, zjedz przed snem małą, bogatą w białko przekąskę. Może to być jajko, orzechy, nasiona lub jabłko z masłem orzechowym.

  • Zminimalizuj stres: Znalezienie sposobów na zarządzanie stresem będzie miało efekt domina we wspieraniu regenerującego snu. Nawet jeśli zewnętrzny stresor nie zniknął, możemy zakończyć cykl reakcji na stres w naszym ciele. Może to obejmować regularne ćwiczenia, terapię przyrodniczą, twórcze ujścia, znalezienie czasu na zabawę, intymność i pozytywne interakcje społeczne. Ziołowe adaptogeny, toniki nerwowe i toniki nadnerczy są dodatkowo pomocne w okresach stresu.

  • Higiena snu: Stworzenie nocnego rytuału przed snem jest tak wspaniałym sposobem na przygotowanie się do spokojnego snu. Istnieje kilka wspólnych metod, aby pomóc kick start produkcji melatoniny, w tym przyciemnianie świateł, unikając technologii / ekrany i robi coś, aby pomóc uspokoić swój system nerwowy w dół. Może to być jin joga, dziennikarstwo, czytanie, kąpiel, zapalanie świec lub spędzanie czasu z partnerem. Cokolwiek pomoże Ci się zrelaksować, aby przygotować się na wieczór. Staraj się unikać studiowania lub pracy do późnej nocy, ponieważ to wszystko wpłynie na Twoją zdolność do szybkiego zasypiania.

W miarę jak wchodzimy w wiosnę, naturalnie czujemy się znacznie lepiej, jeśli podejmiemy kroki w celu zmaksymalizowania funkcji i zdrowia wątroby. Możemy to zrobić poprzez włączenie do diety bardziej gęstych pokarmów, zmniejszenie obciążenia naszej wątroby, uzupełnienie witamin, minerałów i ziół oraz uzyskanie constały sen. Wszystkie te praktyki podnoszą poziom energii, wspierają dobre samopoczucie psychiczne i emocjonalne, a także zapobiegają chorobom przewlekłym. Jeśli chciałbyś uzyskać dodatkowe wsparcie dla wątroby, zwróć się do jednego z pracowników Apotheka lub umów się na pełną konsultację!

Written by:

Riley Craven – Kliniczny Zielarz i Holistyczny Dietetyk

Podobne artykuły
Ziołolecznictwo

Przewodnik po poporodowej odnowie biologicznej i ziołach poporodowych

Ziołolecznictwo

Adaptogeny w leczeniu wypalenia: Które działają najlepiej?

Ziołolecznictwo

Leczniczy bulion kostny dla alergików

Ziołolecznictwo

9 Korzyści Ashwagandhy: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę