ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Opowieść podróżnicza – Krajobrazy z rejsu w dół rzeki Columbia

Odbyłem rejs po rzece (z Lindblad/National Geographic) w dół rzeki Snake z Lewiston Idaho do rzeki Columbia do jej ujścia do Oceanu Spokojnego na zachód od Portland w stanie Oregon. W autobusie i na statku można było zobaczyć wiele ciekawych miejsc. Oto wycieczka: podróż przez okno.

Mój mąż i ja przylecieliśmy do Spokane w stanie Waszyngton, więc podróż rozpoczęła się od przejażdżki autobusem 100 mil na południe do Lewiston w stanie Idaho. Był 7 kwietnia, pochmurny wczesnowiosenny dzień w Spokane. Znajduje się tam spektakularne centrum miasta, po którym mam nadzieję kiedyś się przespacerować.

Spokane, Waszyngton
Rzeka Spokane, Spokane, Waszyngton

Autobusem pojechaliśmy drogą 195 na południe do Lewiston w stanie Idaho. Przejechaliśmy przez kilka ładnych mostów w pobliżu Spokane. Okolica była gęsto zalesiona.

A potem drzewa zniknęły. Droga 195 biegnie niemal dokładnie na południe, przez ekosystem zwany Palouse. W regionie tym (na styku Idaho, Oregonu i Waszyngtonu) występują gleby, które powstały w wyniku osadzania się cząstek nawiewanych przez wiatr (z lodowców i wulkanów), które miejscami gromadziły się na głębokości do 250 stóp. Takie gleby nazywane są lessami i są generalnie bardzo żyzne. (Loess jest glebą większości Pasa Kukurydzy, od Ohio do Nebraski). Powiedziano mi, że przed rolnictwem Palouse była łąką porośniętą małymi trawami, ale przejechaliśmy milę za milą pól uprawnych, zwłaszcza pszenicy, która wczesną wiosną wciąż wyglądała na brązową. Obszar ten znajduje się w cieniu deszczowym Kaskad i otrzymuje 10-20 cali deszczu rocznie; często uprawia się pszenicę na suchych terenach, większość innych upraw wymaga dodatkowej wody. Niedawna ekspansja winorośli na tym obszarze wykorzystuje niskie naturalne opady deszczu, pozwalając hodowcom kontrolować wilgotność dostępną dla winorośli.

Palouse, z glebą lessową (należy zauważyć, że ma ona co najmniej trzy stopy głębokości – górny grzbiet – i prawdopodobnie więcej niż 20, jeśli reszta brzegu jest lessowa).
Pola uprawne w Palouse

Przekroczyliśmy rzekę Snake, by wejść na pokład statku National Geographic Sea Bird w Lewiston, Idaho. Miałem okno po północnej stronie statku, gdy skręciliśmy na zachód, by popłynąć w dół rzeki Columbia.

Rzeka Snake w Lewiston, Idaho, a właściwie jej waszyngtoński brzeg
niedaleko Clarkston w stanie Waszyngton

Płynąc w kierunku morza.

Suche wzgórza graniczyły z rzeką, podczas gdy my znajdowaliśmy się po wschodniej stronie Gór Kaskadowych.

Rzeka Columbia wpada do oceanu, opadając średnio o 2 stopy na milę na odcinku ponad trzystu mil od ujścia do rzeki Snake do miasta Astoria nad Pacyfikiem. Tamy kontrolują te turbulencje. Przepłynęliśmy przez siedem zapór na rzekach Snake i Columbia. Bardzo proste dla nas, pasażerów, wjechaliśmy do śluzy i czekaliśmy, aż woda zostanie uwolniona, spuszczając statek wraz z wodą. A potem dalej.

Jak wyglądała śluza z okna kabiny: betonowe ściany i biały gadżet, który opadał, gdy woda i statek opadały. Zdjęcie 15 stóp niżej wyglądałoby tak samo.

Poranek na rzece:

Wcześnie rano. Byliśmy na kotwicy.

podobny widok – pomyślałem, że odbicia są wspaniałe

wzdłuż Kolumbii; często puste brzegi… a potem wielkie kompleksy przemysłowe

Okresowo w pobliżu rzeki pojawiały się różnego rodzaju budynki przemysłowe, choć najczęściej były to miasta. Wiele barek przewozi zboże i inne ciężkie rzeczy z wnętrza Waszyngtonu, Oregonu i Idaho do Pacyfiku, a następnie do świata – i ze świata w górę rzeki – ale kwiecień to dość powolny czas. Podobnie łodzie wycieczkowe muszą być bardzo powszechne latem, ale wczesną wiosną było chłodno. Często nie widzieliśmy żadnego innego ruchu na rzece. Żadnego czekania przy śluzach.

Wzdłuż rzeki Columbia

Rzeka Columbia w pobliżu Kaskad. Prawdopodobnie topole wzdłuż brzegu.

Nagle przepłynęliśmy obok lasów

Nigdy nie widziałem gór, ale roślinność zmieniła się bardzo wyraźnie. Kaskady blokują deszcz, przez co wschodnia strona jest zbyt sucha dla drzew. Tereny wzdłuż rzeki we wschodnim Waszyngtonie i Oregonie były suchymi łąkami, porośniętymi szałwią(Artemisia) i wodooszczędnymi krzewami (oraz rolnictwem). Bardzo szybko rzeka przeszła przez szczelinę – zrobiliśmy to w nocy – i przedostała się na zachodnią, pacyficzną stronę gór. Deszcz na zachodzie jest dwa do czterech razy większy niż na wschodzie, co pozwala na uprawę znacznie większych roślin.

Wspaniałe formacje skalne pod lasem

Lasy wzdłuż brzegu

Zaczęły pojawiać się domy

Zaskoczyło mnie, jak długo po pacyficznej stronie Kaskad jechaliśmy nie widząc domów na brzegu. Spojrzenie na mapę pokazuje, że jest to Gifford Pinchot National Forest. Ach.

I więcej wczesnowiosennego lasu.

Nie wiem, czym są te małe białe drzewka. Wzdłuż rzeki Snake białe krzewy toświdośliwy (Amelanchier alnifolia), ale tutaj, w wilgotnych lasach nad Pacyfikiem, mogą to być również chokecherry( Prunus), dzikie śliwki (również Prunus) lub coś zachodniego, czego nie znam.

Most łączący stany Oregon i Waszyngton w Astorii w stanie Oregon

Przeziębiłem się i przespałem cały dzień w Astorii (niestety!). Statek udał się do doku do tankowania, a ja zrobiłem to zdjęcie z okna. Gnieździły się tam gołębie, choć nie ma ich na moim zdjęciu.

Pod dokiem.

Następnie statek wrócił do swojego doku, gdzie obok niego zacumował Diawan Miracle .

To był widok z mojego okna podczas podróży, ale ten widok pozwoli również zorientować się w poniższym zdjęciu.

Myślałem, że gra sędziegoZdjęcie Diawan Miracle z wody, gdy czerwień miesza się z zielenią rzeki, było fascynujące: czerwień zmienia się w zieleń na twoich oczach.

Oprócz koloru wody można dostrzec nurkującego ptaka i wraz ze mną zastanawiać się nad czarnymi otarciami na statku; skąd się wzięły i czy nie przypominają niektórych linii brzegowych, które widziałem?

Portland, Oregon. Koniec podróży.

Port w Portland w stanie Oregon

Popłynęliśmy na wschód, z powrotem w górę rzeki Columbia z Astorii, aby zejść na ląd w Portland. Tuż po tym zdjęciu opuściliśmy statek, wycieczka dobiegła końca.

To piękna i interesująca okolica. Te kilka zdjęć z mojego okna to tylko niewielka część mojego doświadczenia. Ale spójrz! tani aparat lub telefon komórkowy (druga połowa zdjęć jest z telefonu) może zrobić dobre zdjęcia przez brudne okno, jeśli podejdziesz wystarczająco blisko, aby obiektyw nie mógł skupić się na smugach. (Nauczyłem się tego podczas podróży, a potem spróbowałem). I nawet jeśli podczas rejsu patrzyłeś tylko przez okna – na pewno nie! – było to fascynujące.

Komentarze i poprawki mile widziane.

Kathy Keeler

Wędrowny botanik

Podobne artykuły

Historia rośliny - werbena pospolita, Verbena stricta

Po pożarze, dzikie kwiaty Gór Skalistych

Poliploidalność. Część 5: Wzorce autopoliploidii

Średnie wysokości w Górach Skalistych pod koniec czerwca

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę