ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Botanika

Ashwagandha dla nastolatków i dzieci

W Stanach Zjednoczonych prawie jedna trzecia uczniów cierpi z powodu złego stanu zdrowia psychicznego.

Ashwagandha to zioło adaptogenne znane ze swojej zdolności do wspomagania reakcji na stres. Tradycyjne i nowoczesne zastosowania pokazują również, że może ona zwiększać jasność umysłu oraz zwiększać siłę i wytrzymałość.

W tym artykule omówimy zdrowie psychiczne, ashwagandhę dla nastolatków i dzieci, a także dawkowanie i bezpieczeństwo.

Ashwagandha dla nastolatków i dzieci:

Ashwagandha to krzew stosowany od tysięcy lat w praktykach ajurwedyjskich. Była podawana zarówno dzieciom, jak i dorosłym, aby pomóc w budowaniu odporności na stres.

Oprócz właściwości adaptogennych i wspomagających funkcje poznawcze, ashwagandha znana jest jako zioło Rasayana. Te rodzaje roślin pielęgnują witalność organizmu i zachęcają do odmłodzenia i długowieczności.

Ashwagandha zawiera różne pomocne fitochemikalia, takie jak alkaloidy, laktony steroidowe i sitoindozydy. Te związki chemiczne znane są ze swoich właściwości pomagających organizmowi przystosować się do stresu, zmniejszyć stan zapalny i zwalczać szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze, poparte badaniami naukowymi korzyści płynące ze stosowania ashwagandhy u nastolatków i dzieci.

1. Może wspierać stres i niepokój

Niepokój dotyka co ósme dziecko w Stanach Zjednoczonych, co może powodować problemy z nauką, kontaktami towarzyskimi i samoopieką.

W badaniu klin icznym z udziałem studentów, suplementacja ashwagandhą znacząco pomogła zmniejszyć stres i poprawić ogólne samopoczucie studentów. Inne efekty 30-dniowej suplementacji ashwagandhą obejmowały znaczną poprawę snu, zrównoważony poziom energii i zwiększoną jasność umysłu.

W innym badaniu klinicznym, w którym obserwowano zdrowych studentów z objawami stresu, naukowcy zaobserwowali, że ashwagandha pomogła poprawić jakość snu, obniżyć poziom stresu i zmniejszyć apetyt na jedzenie.

Ajurweda, tradycyjny system medycyny indyjskiej, wspomina, że ashwagandha jest pomocna we wszystkich stanach spowodowanych stresem. Zioło to działa jak tonik dla układu nerwowego, odżywiając zszargane nerwy i pomagając organizmowi lepiej przystosować się do stresujących sytuacji.

2. Może zwiększyć koncentrację i pamięć

Optymalne zdrowie mózgu jest niezbędne dla nastolatków i dzieci, ponieważ przednia część mózgu rozwija się i dojrzewa najbardziej w okresie dojrzewania. Płat czołowy jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji, pamięć, planowanie i kontrolę impulsów.

Badanie kliniczne z udziałem studentów wykazało, że ashwagandha wspomagała jasność umysłu po 30 dniach suplementacji. Naukowcy zasugerowali, że efekt ten wynikał ze zdolności ashwagandhy do wspierania reakcji na stres.

W przeglądzie naukowcy wspominają, że ashwagandha jest bardzo pomocna dla dzieci z zaburzeniami uwagi i pamięci. W przeglądzie stwierdzono ponadto, że ta zdolność do wspomagania funkcji poznawczych jest cechą charakterystyczną ziół Rasayana.

Teksty ajurwedyjskie sugerują przyjmowanie ashwagandhy i gotu kola jako toniku w celu promowania optymalnego funkcjonowania mózgu i zdrowia nerwów.

3. Może zwiększać siłę i wytrzymałość

Dzieciństwo i dorastanie to kluczowe okresy rozwoju fizycznego. Ashwagandha może wspierać zdrowy wzrost i siłę u nastolatków i dzieci.

W badaniu klinicznym z udziałem dzieci, naukowcy odkryli, że mleko wzbogacone ashwagandhą działało jako stymulator wzrostu. Naukowcy zauważyli również, że suplementacja ashwagandhą zapewniała efekt anemiczny ze względu na bogatą zawartość żelaza.

Kliniczne badanie porównawcze z udziałem dzieci wykazało, że ghee z ashwagandhy i granulki ashwagandhy znacząco zwiększyły masę ciała i mięśni. Naukowcy wspomnieli, że dzieci z grupy przyjmującej ghee z ashwagandhy szybciej rosły i mogły głębiej oddychać.

W tekstach ajurwedyjskich ashwagandha jest wymieniana jako zioło, które wspomaga tworzenie nowych tkanek i może być stosowane jako tonik w celu zwiększenia siły. Czasami stosuje się ją w połączeniu z innymi ziołami jako tonik mięśniowy.

4. Może poprawić sen

Podczas snu organizm pomaga usunąć odpady komórkowe z mózgu. Jeśli dzieci i nastolatki nie śpią wystarczająco dużo, może to wpływać na pamięć, koncentrację i reakcję na stres.

W badaniu klinicznym naukowcy odkryli, że suplementacja ashwagandhą miała niewielki, ale znaczący wpływ na jakość snu. Zioło działało najlepiej u osób, które doświadczyły 8 tygodni suplementacji. Badanie to sugeruje, że dzieci i nastolatki mogą być zmuszone do przyjmowania ashwagandhy przez znaczną ilość czasu, zanim doświadczą zauważalnego wsparcia.

Niektóre teksty kliniczne dotyczące ziołolecznictwa sugerują stosowanie ashwagandhy w ciepłym mleku w celu zapewnienia spokojnego snu.

W tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej, ashwagandha jest stosowana jako łagodny środek uspokajający, wspomagający zasypianie. Ze względu na wpływ ashwagandhy na układ nerwowy, zwykle wspomaga ona niepokój spowodowany zwiększonym stresem i nadaktywnością umysłu.

5. Może wspierać układ odpornościowy

Dzieci i nastolatki spędzają większość czasu z innymi dziećmi, więc silny układ odpornościowy jest niezbędny do utrzymania ich ciał w zdrowiu.

W przeglądzie ashwagandhy naukowcy wspominają, że aktywne składniki ashwagandhy są znane ze swojego działania równoważącego odporność. Dodatkowo, ashwagandha jest uważana za tonik, który wspiera odporność i długowieczność.

Zdrowie psychiczne i nastolatki i dzieci:

Problemy zezdrowiem psych icznym stały się coraz większą epidemią wśród dzieci i nastolatków. Ponieważ dzieciństwo i okres dojrzewania są kluczowymi okresami zarówno dla rozwoju fizycznego, jak i psychicznego, ważne jest, aby nastolatki i dzieci otrzymywały holistyczne wsparcie w tym czasie.

Stres jest głównym czynnikiem wpływającym na zdrowie psychiczne. Zarówno kwestie związane z domem, jak i szkołą mogą powodować długotrwały stres i prowadzić do innych problemów, takich jak:

  • depresja
  • niepokój
  • Drażliwość
  • Problemy z zachowaniem
  • Izolacja
  • Problemy ze snem
  • Zmiany apetytu

Podczas gdy naturalna suplementacja jest opcją wspierającą zdrowie, istnieją inne sposoby na zmniejszenie stresu i złagodzenie komplikacji związanych ze zdrowiem psychicznym. Niektóre pomocne metody obejmują:

  • Ruch
  • Odpowiednie nawodnienie
  • Nieprzetworzona, pełnowartościowa dieta
  • Uważność
  • Terapia
  • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i zabawa
  • Czas spędzony z rodzicami, opiekunami lub przyjaciółmi

Dawkowanie Ashwagandhy dla nastolatków i dzieci:

Zgodnie z ogólną zasadą, bezpiecznie jest stosować niezawodną regułę Clarka do obliczania dawki dla dziecka. Reguła ta mówi:

Dawka dla dziecka = (waga dziecka podzielone przez 150 funtów) x dawka dla dorosłych

Poniżej znajduje się wykres szacunkowej dawki, biorąc pod uwagę regułę Clarka i dawkę dla dorosłych wynoszącą 600 mg.

Waga (funty) Dzienna dawka (mg)
50 200 mg
75 300 mg
100 400 mg
125 500mg
150 600 mg

Rodzice często zauważają najlepsze wyniki, gdy dzielą dawkę między rano i wieczorem. Zaleca się konsultację z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, jeśli chcesz zwiększyć dawkę.

Jak wybrać suplement dla dziecka lub nastolatka:

Wybór odpowiedniego rodzaju suplementu diety dla dziecka lub nastolatka ułatwi podawanie i zachęci do stałej rutyny.

Jeśli dziecko lub nastolatek jest wrażliwy na smak, najlepszym rozwiązaniem może być bezalkoholowa nalewka glicerynowa lub żelki ashwagandha.

Kapsułki i wywary (napar z ashwagandhy) są również dostępne, jeśli dziecko lub nastolatek nie ma problemu z połykaniem tabletek lub czuje się komfortowo z silnymi napojami.

Dodawanie Ashwagandhy do rutyny dziecka

Aby zachęcić dziecko do suplementacji, dodaj bezalkoholowy suplement diety w postaci nalewki glicerynowej do soku, wody lub innego napoju rano, aby dziecko lub nastolatek czerpało korzyści przez cały dzień. Dodanie miodu do wywaru z mleka lub wody może być pomocne i zwiększyć smakowitość.

Żelki Ashwagandha mogą zachęcać do suplementacji ze względu na ich korzystny smak.

Ponieważ ashwagandha znana jest z promowania spokojnej reakcji, podzielenie dawki na poranną i wieczorną suplementację może wspomóc spokojny sen.

Czy Ashwagandha jest bezpieczna?

Ashwagandha jest ogólnie dobrze tolerowana i ma stosunkowo bezpieczny profil dla dorosłych i dzieci.

Liczne badania kliniczne potwierdzają, że dzieci nie doświadczyły żadnych niepożądanych skutków ubocznych stosowania ashwagandhy.

Dzieci i nastolatki z nadwrażliwością na rośliny z rodziny Solanaceae powinny unikać stosowania ashwagandhy. Jeśli dziecko lub nastolatek cierpi na hemochromatozę (nadmiar żelaza), należy również unikać ashwagandhy ze względu na wysoką zawartość żelaza.

Ashwagandha może również nasilać lub zwiększać działanie leków na tarczycę i barbituranów.

Wnioski:

Suplementacja ashwagandhą dla nastolatków i dzieci może wspierać ich ogólne zdrowie psychiczne i fizyczne, biorąc pod uwagę jej potencjał do równoważenia reakcji na stres i poprawy zdrowia mózgu.

Ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem przed włączeniem ashwagandhy do codziennej rutyny dziecka lub nastolatka.

Agencja Badań i Jakości Opieki Zdrowotnej (USA). (2022, październik). 2022 National Healthcare Quality and Disparities Report: Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży [Internet]. Rockville, MD. Dostępne na stronie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK587174/

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. (n.d.). Stres u dzieci i młodzieży. Retrieved April 9, 2024, from https://www.apa.org/topics/children/stress

Arain, M., Haque, M., Johal, L., Mathur, P., Nel, W., Rais, A., Sandhu, R., & Sharma, S. (2013). Dojrzewanie młodzieńczego mózgu. Neuropsychiatric disease and treatment, 9, 449-461. https://doi.org/10.2147/NDT.S39776.

Baker, C., Kirby, J. B., O’Connor, J., Lindsay, K. G., Hutchins, A., & Harris, M. (2022). Postrzegany wpływ Ashwagandhy na stres, jakość snu, energię i jasność umysłu studentów: Analiza jakościowa randomizowanego badania kontrolnego z podwójnie ślepą próbą. Journal of Medicinal Food, 25(12). https://doi.org/10.1089/jmf.2022.0042

Cheah, K. L., Norhayati, M. N., Husniati Yaacob, L., & Abdul Rahman, R. (2021). Wpływ ekstraktu z Ashwagandhy (Withania somnifera) na sen: Przegląd systematyczny i metaanaliza. PloS one, 16(9), e0257843. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257843

Frawley, D., Ranade, S. (2001). Ayurveda, Nature’s Medicine. Stany Zjednoczone: Lotus Press.

Mishra, R. K., Trivedi, R., & Pandya, M. A. (2010). A clinical study of Ashwagandha ghrita and Ashwagandha granules for its Brumhana and Balya effect. Ayu, 31(3), 355-360. https://doi.org/10.4103/0974-8520.77164.

O’Connor, J., Lindsay, K., Baker, C., Kirby, J., Hutchins, A. i Harris, M. (2022). Wpływ Ashwagandhy na stres, jakość snu i apetyt na jedzenie u studentów: Analiza ilościowa randomizowanego badania kontrolnego z podwójnie ślepą próbą. Journal of medicinal food, 25(12), 1086-1094. https://doi.org/10.1089/jmf.2022.0040

Polak, S. (2013). Medycyna ajurwedyjska: The Principles of Traditional Practice. Wielka Brytania: Jessica Kingsley Publishers.

Reddy, O. C., & van der Werf, Y. D. (2020). The Sleeping Brain: Harnessing the Power of the Glymphatic System through Lifestyle Choices. Brain sciences, 10(11), 868. https://doi.org/10.3390/brainsci10110868

Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. African journal of traditional, complementary, and alternative medicines: AJTCAM, 8(5 Suppl), 208-213. https://doi.org/10.4314/ajtcam.v8i5S.9.

Speers, A. B., Cabey, K. A., Soumyanath, A. i Wright, K. M. (2021). Wpływ Withania somnifera (Ashwagandha) na stres i związane ze stresem zaburzenia neuropsychiatryczne: lęk, depresję i bezsenność. Current neuropharmacology, 19(9), 1468-1495. https://doi.org/10.2174/1570159X19666210712151556

Tandon, N., & Yadav, S. S. (2020). Bezpieczeństwo i skuteczność kliniczna korzenia Withania Somnifera (Linn.) Dunal w dolegliwościach u ludzi. Journal of ethnopharmacology, 255, 112768. https://doi.org/10.1016/j.jep.2020.112768

Venkataraghavan S, Seshadri C, Sundaresan TP, Revathi R, Rajagopalan V, Janaki K. The comparative effect of milk fortified with ashwagandha, ashwagandha and punarnava in children: a double-blind study. J Res Ayurved Siddha. 1980;1:370-385.

Wang, Z., Whiteside, S., Sim, L., et al. (2017, sierpień). Lęk u dzieci. Comparative Effectiveness Reviews, nr 192. Rockville, MD: Agencja Badań i Jakości Opieki Zdrowotnej (USA). Wprowadzenie. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK476265/

Podobne artykuły
Botanika

Historia roślin - Pussytoes, Antennaria

Botanika

Czy mogę przyjmować Ashwagandhę w ciąży?

Botanika

Róż

Botanika

Okresowe cykady - turystyka cykadowa

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę