ZiołaNaZdrowo.pl - wszystkie informacje o ziołach i ziołolecznictwie - dowiedz się o nas więcej  →

Ziołolecznictwo

5 korzyści płynących ze słomy owsianej: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Słoma owsiana jest wysoce odżywczą częścią rośliny owsa.

Tradycyjnie używano jej w celu łagodzenia podrażnień skóry, zwiększenia zawartości składników odżywczych i wspomagania układu nerwowego.

Chociaż słoma owsiana nie jest tak znana jak dojrzały owies, obie części rośliny mają wspólne właściwości lecznicze.

W tym artykule przyjrzymy się korzyściom zdrowotnym słomy owsianej, jej bezpieczeństwu i historii.

Czym jest słoma owsiana?

Słoma owsiana to zmielone łodygi i liście rośliny owsa. Owies jest starożytnym zbożem i jedną z pierwszych dzikich roślin, które zostały udomowione przez wczesną cywilizację ludzką.

Podczas gdy nasiona owsa są tym, co można zjeść na śniadanie, reszta rośliny owsa jest uważana za „słomę owsianą” i jest mielona do celów leczniczych.

Naukowa nazwa słomy owsianej to Avena sativa . Chociaż nazwa ta odnosi się do całej rośliny owsa, różne części rośliny mają określone właściwości lecznicze.

Starożytne systemy medyczne na całym świecie wykorzystywały słomę owsianą, zielone mleczne wierzchołki owsa i owies. Słoma owsiana i mleczny owies były wykorzystywane ze względu na ich lecznicze działanie na organizm, podczas gdy owies był ceniony za zawartość składników odżywczych i błonnika.

W tradycyjnej medycynie słoma owsiana była stosowana jako nalewka w celu zrównoważenia poziomu energii, ukojenia skóry i wsparcia układu nerwowego. Mówi się również, że słoma owsiana pomaga rozładować napięcie w ciele.

Współczesne badania sugerują, że słoma owsiana korzystnie wpływa na układ nerwowy, szczególnie u osób z wysokim poziomem stresu.

Różne badania naukowe i tradycyjne przekazy podsumowują liczne zalety słomy owsianej.

Korzyści zdrowotne słomy owsianej:

Korzyści płynące ze słomy owsianej zaobserwowano w badaniach na ludziach, zwierzętach i badaniach laboratoryjnych.

Poniżej znajdują się najważniejsze badania poparte badaniami i relacje ekspertów od profesjonalnych zielarzy opisujące korzyści płynące ze słomy owsianej.

1. Może zmniejszać stan zapalny

Słoma owsiana jest uważana za zioło pomocne w stanach zapalnych.

Układ odpornościowy wywołuje reakcję zapalną, gdy organizm jest narażony na uraz. Krótkotrwały stan zapalny jest kluczową częścią procesu gojenia; jednak przewlekły stan zapalny jest sygnałem organizmu, że coś jest nie tak i należy się tym zająć.

Badania sugerują, że słoma owsiana i roślina owsa są bogate w beta-glukan, związek roślinny, o którym wiadomo, że reguluje i zmniejsza stan zapalny.

Badanie kliniczne z 2015 roku, w którym obserwowano dzieci w wieku od sześciu miesięcy do sześciu lat z egzemą, wykazało, że krem owsiany znacznie zmniejszył rozmiar i zaczerwienienie wysypki. Krem podawano dwa razy dziennie przez trzy miesiące.

W przeglądzie roślin leczniczych stosowanych w chorobach zapalnych skóry wspomniano, że słoma owsiana jest szczególnie skuteczna w przypadku chorób skóry, którym towarzyszy swędzenie.

Inny przegląd badań sugeruje stosowanie słomy owsianej na brodawki skórne, które powodują stan zapalny.

Przegląd owsa wspomina o przeciwzapalnych właściwościach polifenoli, które są aktywnymi składnikami słomy owsianej.

Zarejestrowany przez American Herbalist Guild zielarz David Hoffmann (2003) sugeruje stosowanie słomy owsianej w kąpielach w celu leczenia „podrażnionych stanów skóry”.

Niemiecka Komisja E zatwierdziła słomę owsianą do stosowania zewnętrznego w przypadkach „zapalnych i łojotokowych chorób skóry, szczególnie tych przebiegających ze swędzeniem”.

Tradycyjne przekazy medycyny perskiej wyjaśniają, żeOwies i roślina owsa były stosowane miejscowo ze względu na ich właściwości łagodzące skórę. Owies był stosowany w kąpielach oraz jako kremy i okłady na stan zapalny i swędzenie skóry.

Podsumowanie:

Badania wykazały, że słoma owsiana może zmniejszać stany zapalne, zwłaszcza stany zapalne skóry. Potrzebne są dodatkowe badania na ludziach, aby potwierdzić to odkrycie.

2. Może wspierać zdrowie kości

Badania pokazują, że słoma owsiana może korzystnie wpływać na zdrowie kości i tkanki łącznej ze względu na zawartość składników odżywczych.

Optymalne zdrowie fizyczne i ruch zależą od integralności kości i tkanki łącznej. Odpowiednie spożycie witamin, minerałów, pierwiastków śladowych i makroskładników odżywczych jest ważne dla utrzymania zdrowych kości i tkanek łącznych.

W badaniu laboratoryjnym zaobserwowano, że awenantramidy, aktywne składniki słomy owsianej, mogą regulować komórki kostne odpowiedzialne za silną strukturę kości. Składniki te zapobiegają również śmierci komórek kostnych, zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia chorób zwyrodnieniowych kości.

Znana zielarka Rosemary Gladstar pisze, że słoma owsiana jest bogata w mineralną krzemionkę, która „jest potrzebna dla mocnych kości, włosów, zębów i paznokci”. Wspomina również, że zioło to ma wysoki poziom wapnia, który jest niezbędny do wzmocnienia i leczenia kości.

Komisja E zaleca również słomę owsianą w przypadku „niedoborów tkanki łącznej”.

Podsumowanie:

Słoma owsiana zawiera składniki odżywcze, które mogą korzystnie wpływać na zdrowie kości i tkanki łącznej. Aby zweryfikować te wyniki, konieczne jest przeprowadzenie badań na ludziach.

3. Może wspierać układ nerwowy

Tradycyjne przekazy i zarejestrowani zielarze twierdzą, że cała roślina owsa pomaga osobom zmagającym się z lękiem i depresją.

Lęk i depresja to zaburzenia zdrowia psychicznego. Oba stany wpływają na układ nerwowy poprzez wpływ na nastrój i zachowanie. Lęk i depresja wywołują objawy takie jak niski poziom energii, obniżona jakość życia, zmęczenie i bezsenność.

David Hoffmann wyjaśnia w swoim ziołowym tekście Medical Herbalism(2003), że słoma owsiana jest świetna „w połączeniu z większością… innych środków nerwowych, zarówno relaksujących, jak i pobudzających, aby wzmocnić cały układ nerwowy”. Dalej wspomina, że słoma owsiana jest bardzo pomocna dla osób narażonych na wysoki poziom stresu.

Eklektyczny lekarz dr Finley Ellingwood pisze w swoim tekście medycznym, że słoma owsiana i owies wspierają układ nerwowy, szczególnie w przypadkach utraty energii.

Europejska Agencja Leków sugeruje stosowanie nalewek ze słomy owsianej w kwestiach związanych z centralnym układem nerwowym.

Komisja E zaleca stosowanie owsa w przypadku „ostrego i przewlekłego lęku, stresu i pobudzenia, zespołów neurastenicznych i pseudoneurastenicznych [stanów związanych z wyczerpaniem fizycznym i psychicznym]”.

Podsumowanie:

Tradycyjne stosowanie ziół wskazuje, że słoma owsiana może korzystnie wpływać na układ nerwowy, łagodząc objawy lęku i depresji, jednak do weryfikacji potrzebne są badania kliniczne.

4. Właściwości bogate w składniki odżywcze

Cała roślina owsa jest wysoko ceniona ze względu na zawartość składników odżywczych.

Organizm potrzebuje składników odżywczych do wykonywania i podtrzymywania podstawowych funkcji fizjologicznych. Sześć głównych klas składników odżywczych tozawiera węglowodany, białka, lipidy, witaminy, minerały i wodę.

Słoma owsiana jest również szczególnie bogata w różne minerały, w tym:

  • Krzemionka (tj. silikon)
  • wapń
  • żelazo
  • i mangan.

Słoma owsiana zawiera również witaminę E, flawonoidy i nieflawonoidowe kwasy fenolowe.

David Hoffmann opisuje słomę owsianą jako „środek odżywczy” z dużą ilością witaminy E i skrobi w swoim tekście Medical Herbalism .

Zielarka Rosemary Gladstar wymienia składniki odżywcze owsa jako „krzemionkę, witaminy z grupy B, skrobię, wapń i flawonoidy”.

Podsumowanie:

Stwierdzono, że słoma owsiana zawiera składniki odżywcze, minerały i witaminy, które są ważne dla ogólnego stanu zdrowia.

5. Inne korzyści

Inne rzekome korzyści zdrowotne słomy owsianej obejmują:

  • Może mieć właściwości przeciwutleniające: W przeglądzie wspomniano, że słoma owsiana zawiera witaminę E, flawonoidy i nieflawonoidowe kwasy fenolowe, które są znane ze swojej aktywności przeciwutleniającej.
  • Może mieć działanie wspomagające układ odpornościowy: Słoma owsiana może wspierać funkcje odpornościowe ze względu na zawartość beta-glukanu. Beta-glukan jest znany ze swoich właściwości wzmacniających i regulujących odporność.

Podsumowanie

: Słoma owsiana została powiązana z szeroką gamą korzyści zdrowotnych. Aby zweryfikować te odkrycia, potrzebne są badania kliniczne na ludziach.

Bezpieczeństwo słomy owsianej:

Klasa bezpieczeństwa: 1

Klasa interakcji: A

Słoma owsiana została uznana przez FDA za ogólnie bezpieczną.

Zgodnie z Botanical Safety Handbook, nie zaobserwowano żadnych interakcji lekowych ani skutków ubocznych stosowania słomy owsianej. Zaleca się jednak sprawdzenie reakcji alergicznej za pomocą skórnego testu płatkowego.

Różne agencje rządowe, w tym niemiecka Komisja E, zatwierdziły stosowanie słomy owsianej na różne dolegliwości.

Ciąża i laktacja:

Nie przeprowadzono badań dotyczących bezpieczeństwa stosowania słomy owsianej podczas ciąży lub karmienia piersią.

Jednak tradycyjni księgowi i lekarze zalecają spożywanie i miejscowe stosowanie słomy owsianej, mlecznego owsa i dojrzałego owsa, ponieważ uważają, że są one pomocne dla kobiet w ciąży, matek karmiących piersią i niemowląt.

Dawkowanie:

Standardowe dawkowanie słomy owsianej jest następujące:

Napar (herbata): Dodaj 1 filiżankę wrzącej wody do 1-3 łyżeczek suszonego zioła i pozostaw do zaparzenia na 10-15 minut w przykrytym kubku (aby wychwycić korzystne olejki eteryczne). Pić 1 filiżankę 3x dziennie.

Nalewka (1:5): 3-5 ml, 3x/dzień.

Płynny ekstrakt (1:1): 0,6-2 ml, 3x/dzień.

Kąpiel: Do pełnej wanny dodaj 100 g suszonego zioła (w muślinowym woreczku lub swobodnie pływającego) i pozwól ziołom moczyć się przez 15 minut przed wejściem do wanny.

Zrównoważony rozwój:

Słoma owsiana nie znajduje się na liście „zagrożonych” United Plant Saver i jest uważana za nienaruszoną przez działalność człowieka.

Nazewnictwo i taksonomia:

Naukowa nazwa słomy owsianej to Avena sativa, która odnosi się do całej rośliny owsa. Chociaż w rodzinie Avena występuje 30 różnych gatunków, „owies zwyczajny” jest najczęściej wykorzystywanym gatunkiem do celów leczniczych i kulinarnych.

Owies zwyczajny należy do rodziny wiechlinowatych ( Poaceae ).trawa) i jest sadzona co roku jako roślina jednoroczna.

Pochodzący z Europy, basenu Morza Śródziemnego, północnej Azji Środkowej i Afryki Północnej owies jest jedną z najstarszych roślin uprawnych ludzkiej cywilizacji. Od czasów starożytnych owies stawał się coraz bardziej popularny i obecnie jest udomowiony i uprawiany na całym świecie.

Podczas gdy nasiona owsa są tym, co można zjeść na śniadanie, reszta rośliny owsa jest uważana za „słomę owsianą” i jest mielona do celów leczniczych.

Słoma owsiana jest uważana za bardzo pożywną i bogatą w minerały, porównywalną do nasion owsa.

Powszechne nazwy owsa obejmują owies, kaszę, płatki owsiane, owies mleczny, trawę Catgrass, Haber, Hafer, Avena, słomę i zielony owies.

Historia i tradycyjne zastosowanie:

Owies pochodzi z Żyznego Półksiężyca, gdzie początkowo występował jako jego dziki kuzyn, Avena sterilis. Owies był uprawiany przez tysiące lat po jego udomowieniu. Oprócz zastosowań leczniczych słomy owsianej, była ona również wykorzystywana jako pasza dla zwierząt i do celów przemysłowych.

Najwcześniejsze wzmianki o słomie owsianej pochodzą z 2000 r. p.n.e., kiedy to starożytni Egipcjanie używali dzikiego ziela owsa do kąpieli. Po udomowieniu, owies szybko stał się jedną z najcenniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz za pszenicą i jęczmieniem.

Roślina owsa zyskała rozgłos leczniczy w średniowieczu, kiedy europejscy lekarze zaczęli wspominać o niej w tekstach medycznych. Anglia i Szkocja używają owsa jako podstawy kulinarnej, a Wielka Brytania znana jest z wypieku pierwszego bochenka chleba owsianego.

Obecnie cała roślina owsa jest wykorzystywana międzykulturowo zarówno jako żywność, jak i lek.

Wnioski:

Owies jest jedną z najbardziej wszechstronnych roślin leczniczych i kulinarnych na świecie. Każda część rośliny ma właściwości lecznicze i odżywcze.

Zaleca się przyjmowanie owsa i słomy owsianej w postaci naparu, nalewki, kąpieli lub jadalnego zioła.

Pamiętaj, aby skonsultować się z lekarzem, jeśli chcesz włączyć słomę owsianą do swojej codziennej rutyny.

Dawid-Pać R. Rośliny lecznicze stosowane w leczeniu chorób zapalnych skóry. Postepy Dermatol Alergol. 2013 Jun;30(3):170-7. doi: 10.5114/pdia.2013.35620. Epub 2013 Jun 20. PMID: 24278070; PMCID: PMC3834722.

Davidson, M. H., Dugan, L. D., Burns, J. H., Bova, J., Story, K., & Drennan, K. B. (1991). Hipocholesterolemiczne działanie beta-glukanu w płatkach owsianych i otrębach owsianych. A dose-controlled study. JAMA, 265(14), 1833-1839.

EMA. (2021). COMMUNITY HERBAL MONOGRAPH ON AVENA SATIVA L., HERBA. Europejska Agencja Leków. Retrieved from https://www.ema.europa.eu/en/documents/herbal-report/assessment-report-avena-sativa-l-herba-avena-sativa-l-fructus_en.pdf

Felter, H.W. & Lloyd, J.U. (1898). King’s American dispensatory. Cincinnati, OH: Ohio Valley Co. Pozyskano z: https://www.henriettes-herb.com/eclectic/kings/avena.html

Gardner, Z. & McGuffin, M. (2013). Botanical safety handbook (2nd edition). American Herbal Products Association.

Gladstar, R. (2012). Zioła lecznicze Rosemary Gladstar: A Beginner’s Guide: 33 Healing Herbs to Know, Grow, and Use. Stany Zjednoczone: Storey Publishing, LLC.

Grieve, M. (1931). A modern herbal. New York, NY: Harcourt, Brace & Company. Retrieved from: https://botanical.com/botanical/mgmh/o/oats–03.html

Hoffmann, D. (2003). Ziołolecznictwo medyczne: The science i praktyce ziołolecznictwa. Rochester, VT: Healing Arts Press.

Kim SJ, Jung CW, Anh NH, Kim SW, Park S, Kwon SW, Lee SJ. Wpływ owsa (Avena sativa L.) na stan zapalny: Przegląd systematyczny i metaanaliza randomizowanych badań kontrolowanych. Front Nutr. 2021 Aug 27; 8: 722866. doi: 10.3389/fnut.2021.722866. PMID: 34513905; PMCID: PMC8429797.

Lorincz C, Manske SL, Zernicke R. Zdrowie kości: część 1, odżywianie. Sports Health. 2009 May;1(3):253-60. doi: 10.1177/1941738109334213. PMID: 23015881; PMCID: PMC3445243.

Morris AL, Mohiuddin SS. Biochemia, Składniki odżywcze. [Zaktualizowano 2022 maja 8 r.]. W: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Dostępne na stronie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554545/

Pahwa, R., Goyal, A., & Jialal, I. (2022). Przewlekłe zapalenie. In StatPearls. StatPearls Publishing.

Paudel D, Dhungana B, Caffe M, Krishnan P. Przegląd korzystnych dla zdrowia właściwości owsa. Foods. 2021 Oct 26;10(11):2591. doi: 10.3390/foods10112591. PMID: 34828872; PMCID: PMC8625765.

Perrelli A, Goitre L, Salzano AM, Moglia A, Scaloni A, Retta SF. Aktywność biologiczna, korzyści zdrowotne i właściwości terapeutyczne awenantramidów: Od ochrony skóry do zapobiegania i leczenia chorób naczyniowo-mózgowych. Oxid Med Cell Longev. 2018 Aug 23;2018:6015351. doi: 10.1155/2018/6015351. PMID: 30245775; PMCID: PMC6126071.

Singh, R., De, S., & Belkheir, A. (2013). Avena sativa (Owies), potencjalny środek neutraceutyczny i terapeutyczny: przegląd. Critical reviews in food science and nutrition, 53(2), 126-144. https://doi.org/10.1080/10408398.2010.526725.

Stone WL, Basit H, Burns B. Patologia, zapalenie. [Zaktualizowano 2021 listopada 21 r.]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Dostępne na stronie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534820/

United Plant Savers, U. (2021). Lista gatunków zagrożonych. United Plant Savers. Pozyskano z: https://unitedplantsavers.org/species-at-risk-list/

Podobne artykuły
Ziołolecznictwo

Leczniczy bulion kostny dla alergików

Ziołolecznictwo

9 Korzyści Ashwagandhy: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

5 korzyści płynących z Citrus Bergamot: Dawkowanie i bezpieczeństwo

Ziołolecznictwo

Ashwagandha na stany lękowe | ZiołaNaZdrowo.pl

Zapisz się na Newsletter
i otrzymuj najnowsze posty prosto na swoją skrzynkę